Provozní řád zařízení péče o děti předškolního věku
Dětská skupina Krůček
(dle zákona 247/2014 Sb. ZÁKON ze dne 23. září 2014 o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů)
Údaje o zařízení
Adresa: Úvoz 93/1
Zřizovatel: Mateřské a rodinné centrum Krůček Svitavy, z.s.
IČO : 26539411
Zodpovědná osoba: Mgr. Kateřina Novotná
Vedoucí DS Krůček: Pavlína Černá
Datum zahájení provozu: 8.7.2020
Využívané zkratka názvu zařízení: DS Krůček, DS
- Popis zařízení:
Typ -dětská skupina pro veřejnost s celodenní péčí
Kapacita: max. 10 dětí
Věkové složení: věková skupina od 1 roku do zahájení povinné školní docházky
Služba péče o dítě je poskytována s částečnou úhradou nákladů
Provozní doba – pondělí až pátek od 7:00 do 16:30 hodin
DS je zpravidla uzavřena během vánočních prázdnin a 1 týden o letních prázdninách.
Provozovatel DS si vyhrazuje právo uzavřít službu z důvodu nutných školení pracovního týmu DS (v co nejmenším rozsahu) a informovat o této skutečnosti rodiče s dostatečným předstihem.
V případě nečekaných a závažných událostí bránících provozu DS (karanténa,provozní havárie…apod.) budou rodiče neprodleně informování o uzavření služby a dalším postupu.
Podmínky pro provoz – zařízení splňuje požadavky na hygienická zařízení dle návrhu zákona o dětské skupině
V zařízení je k dispozici denní místnost pro pobyt dětí a stravu, odpočinková místnost, šatna pro převlékání dětí, toalety vybavené 2 záchody pro děti, 2 umyvadly, sprchou, přiměřeným počtem nočníků podle počtu dětí do 3 let)
III. Režimové požadavky (délka aktivit, zařazení):
Časový rozvrh dne dle aktivit je nedílnou součástí Plánu výchovy a péče. Je vždy kladen důraz na individuální potřeby dětí ve skupině.
Pohybové aktivity
Jsou zařazovány nejméně 2x denně – vždy dopoledne v rámci pobytu venku a také v herně při cvičebních/tanečních aktivitách (říkanky s pohybem apod.) + v případě nepříznivého počasí.
Pobyt venku
Zpravidla jsou děti venku 1,5 hodiny dopoledne a 1,5h odpoledne s ohledem na dobu spánku a dobu odchodu domů, zároveň se tato doba upravuje s ohledem na venkovní teploty a potřeby dětí.
Odpočinek
K odpočinku využíváme odpočinkovou místnost, kde jsou matrace uskladněny v otevřených regálech a před spaním se rozkládají, po spaní ukládají. Pro menší děti je možno použít postýlku. Ložní prádlo mají děti samostatně uloženo ve svém fochu v regálu.
Odpočinek následuje individuálně během dne s ohledem na potřeby dětí do 3 let + po obědě je dětem umožněno relaxovat v klidu na lehátku minimálně hodinu.
Stravování
V době oběda se stravuje tolik dětí, kolik je přítomno – tj. maximální počet 10 dětí.
Časový odstup jednotlivých jídel nepřesahuje 3 hodiny.
Je možné využít stravu zajišťovanou přes DS, nebo individuální stravování.
Zajišťované jídlo zahrnuje dopolední svačinu, oběd a odpolední svačinu. Dovoz a výdej jídla zajišťuje provozovatel DS přes MŠ Větrná 11. Objednávání, odhlašování a úplata za stravu jsou prováděny zálohovými platbami s měsíčním vyúčtováním a to přes vedoucí DS Krůček.
Individuální stravování: Pokrmy musí být v uzavíratelných dózách označeny: jménem a příjmením, typ jídla (přesnídávka/oběd/svačina) a datumem. V případě nedodržení pokynů k individuální stravě (neuzavíratelný obal, nepopsané jídla,…) je možno dítě nepřijmout. A je započten storno poplatek dle ceníku.
Pitný režim:
Děti mají možnost využít kdykoli během dne ovocný čaj lehce doslazený přírodní šťávou či cukrem nebo vodu.
Způsob zajištění vhodného mikroklimatu (způsob a intenzita větrání, vytápění), osvětlení
Způsob a intenzita větrání a vytápění
Teplota vzduchu:
Denní místnosti (nejméně 20°C až 22°C),
Zastavení provozu zařízení – v místnostech určených k pobytu dětí při poklesu teploty vzduchu ve 3 po sobě následujících dnech pod 18°C nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto místnostech v jednom dni pod 16°C musí být provoz zařízení zastaven.
Kontrola teploty vzduchu – v prostorách s trvalou činností je zajištěna kontrola teploty vzduchu nástěnnými teploměry ve výšce 1,2 až 1,5 m nad podlahou na vnitřní straně místnosti, teploměr musí měřit teplotu s přesností +/-0,5°C
Větrání:
Režim větrání – větrá se pravidelně dle meteorologických podmínek v době, kdy jsou děti venku a to pobytová místnost i wc se sprchou.
Způsob zajištění výměny a skladování prádla
Výměna prádla: lůžkoviny se mění nejméně jednou za 3 týdny, ručníky se mění jednou za týden, nebo v případě potřeby ihned . Vyprání prádla zajišťuje DS, v případě nutnosti dostanou prádlo rodiče na vyprání domů.
Požadavky na hygienicko-protiepidemický režim
způsob a četnost úklidu a čištění
Denní úklid:
- setření na vlhko všech podlah, vynášení odpadků, vyčištění koberců vysavačem;
- za použití čisticích prostředků s dezinfekčním účinkem umytí umývadel, záchodových mís, sedátek na záchodech (včetně dětských redukcí, nočníků a stupátek), rukojetí splachovadel a klik u dveří.
Týdenní, celkový:
jednou týdně omytí omyvatelných částí stěn na záchodech a dezinfikování umýváren a záchodů + omytí polic s pomůckami,
Generální:
minimálně třikrát ročně umytí oken včetně rámů a svítidel, dvakrát ročně celkový úklid všech prostor zařízení péče o děti, jedenkrát za dva roky malování, v případě potřeby ihned.
- manipulace se vzniklými odpady a jejich likvidace
Pevné odpadky musí být ukládány do uzavřených nádob, umožňujících snadnou sanitaci, nebo do jednorázových plastových obalů. Obaly z plastů musí být ukládány zvlášť a vynášeny denně odpovídajícím způsobem.
VII. Další požadavky
- výchova ke zdravému životnímu stylu – pečující osoby v zařízení vymýšlí vlastní programy podporující zdravý životní styl dětí a jejich rodin. Spoluprací s MC Krůček se podílejí na osvětové činnosti – počínaje přednáškami o zdravé stravě a konče prevencí nemocnosti dětí pravidelným větráním, častým pobytem venku, psychohygienou ve formě odpočinku dětí atd.
- Přílohou provozního řádu jsou dokumenty nazvané Podmínky přijímání dětí do zařízení
- evidence a registrace úrazů – zařízení, ačkoli není zřízeno podle školského zákona, se v otázce evidence úrazů školským zákonem řídí
- lékárnička první pomoci, seznam telefon. čísel, podmínky pro poskytnutí lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocnění – zařízení ačkoli není zřízenou podle školského zákona se v otázce ošetření úrazů školským zákonem řídí
Na případné úrazy a jiné újmy vzniklé v době pobytu dítěte v DS Krůček se vztahuje pojištění odpovědnosti za škodu provozovatele, které má provozovatel uzavřeno pojistnou smlouvou č. 8073399414 ze dne 26. 6. 2020 s ČSOB Pojišťovna, a.s.
VIII. Jiné
- pokyny pro případy nouze (havárie, požár a jiné)
Provozní řád nenahrazuje havarijní, provozní a evakuační řády, podle kterých se řeší mimořádné situace.
- Přílohy Provozního řádu:
- Podmínky přijímání dětí do zařízení
- Ceník
V Svitavách dne 29.6.2020
____________________
Mgr. Kateřina Novotná
PLÁN VÝCHOVY A PÉČE
Dětská skupina Krůček
Jak to u nás chodí
Při poskytování péče respektujeme individualitu dítěte, jeho schopnosti i momentální náladu. Snažíme se využít každou situaci k navození dobré pohody, námětu poznávání a všestrannému rozvoji.
Během volné hry bereme ohled na vlastní volbu každého dítěte, jak a s čím si chce hrát. Jsme připraveni dítě, v této jeho aktivitě, podpořit a nabídnout mu další navazující činnosti.
K dobré pohodě je potřeba zajistit dětem pocit bezpečí a sounáležitosti. K tomu velmi přispívá vstřícný a individuální přístup ke každému dítěti i jeho rodině, uspokojení základních biologických potřeb, dodržování pravidelného denního režimu i využití rituálů a opakujících se činností, které dětem usnadňují časoprostorovou orientaci i socializaci.
Opakování společných činností, říkanek, písniček je pro nejmenší děti velmi důležité - snadněji se učí a přijímají nové činnosti, nové členy skupiny, přináší jim to pocit jistoty, pomáhá jim to uvědomit si samy sebe, že něco zvládají, že se mohou přidat k ostatním, že někam patří. Toto je potřeba si uvědomit, především vzhledem k nízkému věku dětí v DS Krůček také vzhledem k měnícímu se kolektivu.
Společně organizované činnosti jsou nejen předem plánované a navozené, ale také improvizované, kdy využíváme momentální nálady a chuti dětí zabývat se nějakou, v danou chvíli vzniklou, společnou aktivitou,
nápadem. Organizovaný program pro děti je motivovaný tématy (OBJEVUJEME SVĚT a jeho kamarády) v průběhu roku. Toto téma propojuje společné i individuální aktivity, vede k novým možnostem poznávání sebe, okolí, vztahů i pojmů. Toto téma se odráží ve
výtvarných, hudebních, řečových i pohybových aktivitách.
Společné i individuální činnosti vždy přizpůsobujeme momentální sestavě dětí, jejich věku a možnostem.
Velmi se nám osvědčilo, při některých činnostech, rozdělení dětí na dvě skupiny.
Naším cílem je kvalitní všestranná péče o děti a vstřícná spolupráce s rodinou.
Adaptace (zvykání):
Snažíme se dětem i rodičům maximálně pomoci v nácviku odloučení. Dbáme na co nejmenší projevy separační úzkosti, která je u dětí normální a pochopitelná. Vychází z vývojové fáze každého dítěte. Závisí na jeho povahových rysech i na přístupu rodičů. Ve spolupráci s rodiči se maximálně snažíme najít pro všechny přijatelnou cestu k zvyknutí si na pobyt ve skupině a na odloučení.
Vzhledem k našim zkušenostem volíme nejraději, po dohodě s rodiči, pomalý nástup. Dítě přijde napoprvé s rodičem až to vypadá dobře a ideálně když chce samo, přidáme čas bez rodiče až se dostaneme na požadovanou dobu hlídání. Stejně tak postupujeme i při přidání spaní. Snažíme se dítě motivovat, aby se těšilo na oběd v kolektivu a pak i na spaní. Umožňujeme dětem nosit si s sebou oblíbenou hračku, plyšáka, deku apod.
Charakteristika plánu výchovy a péče
Dětská skupina Krůček chce poskytnout dětem kromě výchovy a péče i jejich rozvoj. Chtěli bychom dětem vytvořit atmosféru plnou pohody, kde se děti cítí dobře a bezpečně a kde najdou nové kamarády, se kterými prožijí spoustu radostných a pěkných chvil při společných hrách. Nabízíme seznámení s novými dovednostmi a informacemi. Chceme být průvodci na jejich cestě, podporovat je a poskytnout jim co možná nejlepší podmínky k jejich celostnímu rozvoji.
Cíl plánu
Rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy. Položit základy celoživotního rozvoje všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb. Připravit děti do života, pěstovat porozumění, přátelství a cit nejen k sobě samému.
Děti by se v kontextu věku měly naučit:
- fyzikálnímu světu prostřednictvím činností jako vážení, měření, stavby
z kostek, práce s pískem, dřevem, papírem a přírodními materiály;
- sociálním a kulturním informacím prostřednictvím her, četby příběhů, dramatických her;
- logice a matematice srovnáváním, měřením, počítáním, tříděním,
porovnáváním;
- vztahu mezi psaným a mluveným slovem prostřednictvím častého kontaktu s knihami, písmeny, předčítáním, kreslením obrázků k přečtenému textu, prohlížením knih, vlastním vyjadřováním myšlenek a prožitků.
V dětech bychom rádi podporovali:
- fyzický vývoj prostřednictvím chůze, běhu, skoků, poskoků, hodů, lezení, základních gymnastických prvků, míčových her a sezónních činností, zvládáním překážkové dráhy v herně i ve volné přírodě;
- sociálně – emocionální vývoj prostřednictvím řešení sporů, vyjadřování pocitů, kontroly impulzu, vzájemné úcty, spolupráce s ostatními, péče o materiály, se kterými pracují;
- rozvoj inteligence – vést děti k samostatnému myšlení, k tvořivosti,
k prozkoumávání věcí do hloubky, k chápání dění na základě vlastního experimentování, pozorování a objevování;
- rozvíjení řečových schopností;
- rozvoj samostatnosti – podporováním správných hygienických dovedností
a návyků, udržováním osobní hygieny, samostatnosti při oblékání, stolování, učit se odpoutat od rodičů a obracet se o pomoc k učitelkám.
Důležitým prostředkem rozvoje osobnosti je hra, která rozvíjí emocionální zralost skrze sociální vazby, která podporuje myšlení, představivost, schopnost soustředění a řešení situací, která je aktivní a napomáhá získání pocitu jistoty v novém prostředí, stejně jako důvěry k zaměstnancům dětské skupiny.
Tři rámcové cíle plánu:
- Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání.
- Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
- Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Tyto cíle jsou naplňovány čtyřmi základními pilířovými celky:
- Dítě a jeho tělo
- Dítě a jeho psychika
- Dítě a ten druhý
- Dítě a společnost
Při pedagogickém procesu se snažíme o rozvoj dětí tak, aby vedlo k rozvoji klíčových kompetencí.
- Dítě a jeho tělo
Co u dětí podporujeme a rozvíjíme
- podpora přirozené snahy dítěte k pohybu
- rozvoj snahy dítěte o samostatnost při manipulaci a experimentaci s hračkami a předměty, se kterými přichází do styku; samostatnosti u jídla (uklízet po sobě, jíst lžící, pít z hrnečku, neznečišťovat svévolně stůl, nesahat rukou do jídla); při mytí (namydlit se a opláchnout si ruce, samostatně si dojít na záchod); samostatného svlékání a oblékání některých části oděvu (kalhoty, ponožky), samostatného vyzouvání a obouvání, uklízení oblečení na vyhrazené místo
Aktivity:
- činnosti vedoucí ke zdokonalování chůze (chůze v tempu udávaném bicím nástrojem, při říkadle či písničce; slalom, překračování nízkých překážek); chůze po schodech nahoru bez držení; běhu (maximální doba běhu 20 vteřin; běh na smluvený signál); skoků a poskoků (přeskakování: např. lana ležícího na zemi, skákání snožmo, skoky ve dřepu (žába), skoky z nohy na nohu, skákání na měkkou podložku (z výšky i z dálky); natahování se pro různé předměty; přelézání, podlézání a lezení na žebřík/žebřiny s oporou; válení sudů; kolébka (předchází kotoulu); chůze po lavičce; výstup na překážku a sestup z překážky; podávání a házení lehkých předmětů (přehazování papírových koulí přes lano, předávání míčků z ruky do ruky, hody míčem o zeď/zem, házení kroužků a míčků do koše umístěného nad hlavou dítěte (trénink házení horním obloukem); posílání předmětů
- stavění složitějších a členitějších staveb z různého materiálu podle naznačovaného záměru i podle vlastní fantazie; seznamování se a hra s různým materiálem (písek, voda - přelévání, tráva, listí, dřívka, kameny, plastelína, papír – trhání, skládání, nalepování, čmárání; korálky - navlékání)
- zdravotní cviky: předklon a vzpřímení hlavy, otáčení hlavy za hračkou; v lehu na zádech přitisknout bedra a ramena k zemi, jízda na kole v lehu na zádech; napodobení ptáka, stříšky; prohýbání páteře ve vzporu klečmo (kočička); protahování paží, krčení, protřepávání; pérování v kolenou)
- zařazovat jednoduché rytmické pohyby paží, nohou, tleskání, podupy, kroky a poskoky na místě i z místa (spojení s básničkou, písničkou); taneční improvizace na dětskou hudbu; jednoduché tanečky; cval vpřed (koník); hra na dětské hudební nástroje; rozvíjení sluchové citlivosti na zvucích hudební i nehudební povahy; poznávání některých hudebních nástrojů (i podle zvuku); poznávání rozdílů ve výšce a síle tónů; poznávání písní podle melodie; zařazování hry na nástroje do příběhů, zpívat písně malého rozsahu; spojování zpěvu s rytmickým doprovodem; zařazování říkadel a popěvků i do mimohudebních činností; hrát s dětmi jednoduché pohybové hry
Očekávané výstupy (co dítě zpravidla dokáže ve třech letech):
- chůze do schodů i ze schodů
- překonávání vzdálenosti skokem (dříve skok na místě, z malé výšky)
- jízda na odrážedle
- stoj na jedné noze
- navlékání korálků
- napodobování vertikální, horizontální a kruhové čáry při kresbě
- jíst lžící (nepřevracet ji, nebryndat)
- převléknout se
- umět použít toaletu, umýt si ruce
- dítě ve třech letech zná a pojmenuje viditelné části těla, projevuje samostatnost a vynalézavost v sebeobsluze, samostatně se umývá v závislosti na režimu dne
- Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
Co u dětí podporujeme a rozvíjíme:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj komunikativních dovedností verbálních (prostřednictvím jazyka a řeči) i neverbálních (gesty a mimikou) a kultivovaného projevu
- rozšiřování slovní zásoby, rozvoj srozumitelného řečového projevu i ve víceslovných větách
Nabízené aktivity
- nechat děti sdělovat své zážitky a přání; vést je soustavně k řečovému projevu v rozmanitých situacích, vést s dítětem individuální konverzaci, podporovat porozumění hovorové řeči; být kvalitním mluvním vzorem pro pomoc při rozšiřování slovní zásoby a používání různých slovních druhů, dbát na gramatickou správnost, zřetelnost, přiměřenost obsahu, tón a tempo vlastní řeči
- učit děti vyřídit jednoduché vzkazy
- vést děti k tomu, aby se vyjadřovali více slovy než gesty, aby použily jednoduchých vět
- vyprávět dětem přiměřeně jednoduché příběhy a pohádky, podporovat děti ve sledování děje jednoduché scénky, učit je rozumět jednoduchému vyprávění ilustrovanému obrázky
- nechat dítě vypravovat o tom, co vidí kolem sebe, o svých zážitcích, pokusit se reprodukovat krátkou pohádku.
- podněcovat děti k reprodukování krátkých říkanek
Očekávané výstupy (co dítě zpravidla dokáže ve třech letech):
- reprodukovat krátké říkanky, básničky (zapamatuje si je)
- sestavit větu (minimálně o třech slovech)
- vyprávět jednoduchý příběh, který vícekrát slyšelo
Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace
Co u dětí podporujeme a rozvíjíme:
- slovní označování toho co vidí na obrázku; rozvoj paměti, představivosti, myšlení – třídění, srovnávání, stavění; udržování potřebného sledu činností a chápání jejich souvislostí v napodobivé hře
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
- vytváření základů pro práci s informacemi
Nabízené aktivity:
- cvičení paměti při běžných činnostech i během hry
Očekávané výstupy:
- chápe pojmy (např. slovo pes neoznačuje jednoho konkrétního psa)
- chápe, že pomocí obrázku může vyjádřit něco konkrétního
- rozlišovat v množině maximálně 4 prvků (když předmět zmizí, hledá jej)
- rozlišuje barvy
- dítě dokáže formulovat svou představu o tom, na co si bude hrát
Sebepojetí, city a vůle
Co u dětí podporujeme a rozvíjíme:
- rozvíjet u dětí pocity jistoty, sebevědomí; vytvářet podmínky pro rozvoj aktivity a samostatného projevu dětí
- rozvoj vlastností dítěte během hry i běžných činností
- při každé možné příležitosti poskytovat nápadné a citově přitažlivé poučení (rozvíjet poznatky a zkušenosti); utvářet počátky mravního vědomí
- rozvíjet pocit samostatnosti a snahu dosáhnout určitého cíle; vést děti k dokončení hry; rozvíjet vytrvalost, snahu napodobit a dokončit činnost; rozvíjet prvky cílevědomosti ve hře (zvláště v konstruktivní a napodobivé); předcházet pocitům strachu a vést děti k jejich překonávání; vytvářet předpoklady pro posilování soustředěnosti dítěte na určitou činnost; rozvíjet pocit uspokojení s výsledků vlastní činnost
Aktivity, které nabízíme:
- spontánní hra
- povzbuzovat děti pro zaujaté, samostatné činnosti; vést děti k samostatnější volbě námětu hry
Očekávané výstupy (co dítě zpravidla dokáže ve třech letech):
- mluvit o sobě v první osobě
- zná své jméno, pohlaví
- dítě zná své jméno i příjmení, svou značku
- Dítě a ten druhý
Co u dětí podporujeme a rozvíjíme:
- prohlubovat osvojení nejjednodušších pravidel chování dětí v kolektivu; učit děti, co ruší soulad a pořádek při společném soužití; učit děti poprosit, poděkovat, pozdravit
- podporovat sympatie a kamarádské vztahy k druhým, učit děti udělat druhým radost; pomáhat navazovat sociální a citové kontakty s druhými dětmi; dávat dětem najevo svůj zájem, náklonnost, zúčastněnost; posilovat pocit bezpečí dítěte v kontaktu s pedagogem a ostatními dětmi
- rozvíjet u dětí pocit zodpovědnosti za druhé, ochotu pomoci; rozšiřovat a upevňovat citové vztahy dětí ke členům rodiny, podněcovat radost z opětovného setkání; podporovat u dětí rozvíjející se pocit sounáležitosti k rodině, vést s dětmi individuální rozhovory o členech rodiny; podporovat citový vztah k domovu a k mateřské škole; prohlubovat citové vztahy k dospělým i dětem (vyjadřovat je slovně)
- podporovat rozvoj vyšších citů – soucit, snaha pomáhat druhým, podporovat děti v altruismu ( dobročinnosti, nesobeckosti)
- podporovat slovní komunikaci a domlouvání se s dětmi při hře i s dospělými
- rozvíjení spolupráce a domlouvání s druhými
Aktivity, které nabízíme
- běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i s dospělým
- vést děti k dialogu při hrách
- hry a situace, kde se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých
- četba, vyprávění a poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem a poučením
Očekávané výstupy (co dítě zpravidla dokáže ve třech letech):
- půjčit druhému hračku
- dítě by mělo znát jména ostatních dětí ve třídě; spolupracovat s druhými při rozvíjení námětových staveb
- Dítě a společnost
Co u dětí podporujeme a rozvíjíme:
- podporovat ukázněnost při hře, vycházce, pobytu venku; prohlubovat osvojení nejjednodušších pravidel chování dětí v kolektivu; učit děti, co ruší soulad a pořádek při společném soužití
- vést děti k uplatňování poznatků v jednotlivých hrách
Aktivity, které nabízíme:
- běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
- navozovat radostnou náladu při přípravě svátků, podněcovat děti k pozorování, rozvoj spontánní tvořivosti, radost z tvoření a objevování, rozvíjení smyslu pro krásno, manuální motoriky; Propojování emoční sféry s výtvarným tvořením
Očekávané výstupy (co dítě zpravidla dokáže ve třech letech):
- znát některé lidské činnosti, poznat některá povolání, např. podle výrazného oblečení (požárník, lékař, policista)
- Dítě a svět
Co u dětí podporujeme a rozvíjíme:
- zaměřovat pozornost dětí na vše zajímavé, co se kolem děje, povzbuzovat aktivitu dětí ve vyhledávání zajímavých objektů pro pozorování; umožňování kontakt s přírodou spojený s aktivním pohybem a hrami, vést děti ke sledování změn v přírodě během roku, podněcovat používání přírodních materiálů při hře; učit dítě šetrně zacházet s hračkami, obrázky, knihami
- vést děti k přiměřené opatrnosti
Aktivity, které nabízíme:
- přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, vycházky do okolí, výlety
- pojmenovávat, co k čemu slouží, vědět, co kam patří
- hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích, kterých se dítě běžně účastní, praktický nácvik bezpečného chování v některých dalších situacích, které mohou nastat
- praktické užívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává
- podněcovat děti v konkrétních situacích ke smysluplným otázkám, učit děti odpovídat na přiměřené otázky
Očekávané výstupy (co dítě zpravidla dokáže ve třech letech):
Dítě dokáže jmenovat každodenní činnosti a věci, předměty denní potřeby, základní druhy jídel; orientovat se v prostoru školky i na zahradě; zná stálé místo předmětů ve školce, které používá; znát běžné dopravní prostředky; má povědomí o běžných přírodních jevech (slunce, mraky, déšť, vítr, sníh, led…); o nápadných přírodních proměnách v rámci změn ročních období; rozlišuje stromy, keře, květiny (ne však druhy); poznává a správně označí běžné druhy ovoce a zeleniny; pozná druhy zvířat; Rozlišuje základní barvy, tvary, velikosti (třídí, až později pojmenovává); pozná objekty na obrázku; začíná chápat označení pro vztahy prostoru (nahoře, dole, vedle, vpředu, vzadu); začíná chápat označení pro časové vztahy (ráno, večer, hned, potom).
Jednotlivé aktivity jsou zahrnuty v průběhu roku do tematických celků:
Témata v průběhu školního roku (od září do srpna)
OBJEVUJEME SVĚT a nové kamarády
Délka: 4 týdny (září)
Podtémata:
- Do školky se těšíme s radostí tam běžíme.
- My se máme všichni rádi, budeme dobrými kamarády.
JDE DO ZAHRADY, s listím si však nevíme rady
Délka: 8 týdnů (říjen, listopad)
Podtémata:
- Moje rodina.
- Já jsem já.
- Barvy a chutě podzimu.
- Zvířátka v přírodě se chystají na zimu.
SNĚŽÍ, SNĚŽÍ, mráz kolem běží
Délka: 12 týdnů (prosinec, leden, únor)
Podtémata:
- Čertí kluci a čertí holky, pečou v pekle sladké vdolky.
- Vánoční tradice a zvyky.
- Zimní radovánky a sporty.
- Moje tělo a zdraví.
- Zvířátka v zimě a jak o ně pečovat.
- Stroje, které nám pomáhají.
JARO UŽ JE TU, probouzí se příroda
Délka: 12 týdnů (březen, duben, květen)
Podtémata:
- Jarní probouzení.
- Velikonoce.
- Mláďata.
- Moje město.
- Já jsem malý zahradník.
- Co se děje v trávě.
HURÁ LÉTO, jsou tu prázdniny
Délka: 8 týdnů (červen, červenec)
Podtémata:
- Jó třešně zrály.
- Znaky léta.
- Voda a život.
Rozvrh dne
uvedené časy jsou orientační, vždy respektujeme momentální situaci v dané skupině dětí
7:00 - 8:30 ·příchod dětí – čekáme na kamarády · volná hra s využitím různých hraček, stavebnic, leporel a didaktických pomůcek, individuální výtvarné aktivity – modelování, kreslení, malování, lepení, stříhání podle volby dětí nebo podle měsíčního plánu
8:30 - 9:00 · uvítací kroužek na koberci, přivítání, seznámení, opakování jmen, povídání · cvičení se zaměřením na správné držení těla, posílení a protažení jednotlivých svalových skupin, motivačních říkanek a písniček, dětské pohybové hry a tanečky s využitím padáku, gumy, procvičování barev, tvarů, počtu
9:00 – 9:30 · hygiena a svačina (s ohledem na věk vedeme děti k samostatnosti)
9:30 – 10:00 · společné aktivity zaměřené na rozvoj rozumových schopností a dalších dovedností · zpívání u piana nebo s kytarou s využitím obrázků, hry na tělo, rytmických nástrojů, pohybového doprovodu · v létě brzký odchod ven (zpívání na zahradě…)
10:00 – 11:00 · pobyt a aktivity venku, na zahradě, na pískovišti, procházka parkem, městem, návštěva různých prolézaček v našem okolí, využití odrážedel dle zájmu a schopností dětí.
11:00 – 12:00 · hygiena, příprava na oběd s říkankou, oběd, hygiena, příprava na odpočinek (s ohledem na věk vedeme děti k samostatnosti)
12:00 – 14:00 · čtení pohádky, tichý zpěv ukolébavky, spánek (stane-li se, že některé dítě neusne, může vstát a věnovat se klidovým činnostem u stolečku v jídelně)
14:00 – 14:30 · hygiena, převlékání, svačina (s ohledem na věk vedeme děti k samostatnosti)
14:30 - 17:00 · volná, organizovaná hra, hudebně-pohybová chvilka, individuální výtvarné aktivity – podle volby dětí nebo podle měsíčního plánu · pobyt na zahradě dle počasí a přání dětí.
Datum vyhotovení: 29. 6. 2020
Datum platnosti: 8. 7. 2020
Mgr. Kateřina Novotná
Ředitelka
Mateřské a rodinné centrum Krůček Svitavy, z.s.